تخریب آثار تاریخی در کرمان
آمار بازدید
بازدید امروز => 42
باردید دیروز => 0
بازدید هفته => 51
بازدید ماه => 2016
بازدید سال => 3128
بازدید کل => 39614
کل مطالب => 238
کل نظرات => 232
بیشترین بازدید => 9979
تاریخ بیشترین بازدید : 1395/3/18
امکانات وب
تبلیغات
1- درحال کامل کردن نسخته انگلیسی وبلاگ
2- در حال آماده کردن امکان تبلیغ در وبلاگ
3- در حال آماده کردن صفحه ی اصلی
4- فعلآ همه صفحات اجتماعی وبلاگ بسته است (( در این زمینه منتظر اطلاع رسانی بیشتر باشید . ))
5- در حال کامل کردن یک نوشته ویژه برای تیر ماه

به نام خدا

 
برانوش غفاري :
خانه‌ي تاریخی «اطمینان» که در دهه‌ي 30 خورشيدي مدتی ساختمان اداره ثبت اسناد کرمان نیز بود به شوند(:دلیل) آنچه که شهرداری کرمان، قدیمی و ناامن بودن آن اعلام کرده بود، ويران شد.
ساختمان ضلع خاوري(:شرقی این خانه سال‌ها پیش ويران و به پارکینگ تبدیل شده بود اما شهرداری با این انديشه که دیوار این خانه خشت و گلی است و امکان فروریختن آن روی خودورهای پارکینگ وجود دارد، نه تنها دیوار ضلع خاوري بلکه ساختمان ضلع جنوبی را نیز که تقریبا سالم مانده بود و هیچ ارتباطی با محوطه پارکینگ نداشت را ويران کرد!
بنا به گفته‌هاي اهالی محل، هنگام ويران كردن خانه توسط شهرداری، نماینده میراث فرهنگی هم باشنده بود اما معاون میراث فرهنگی کرمان این موضوع را رد کرده و گفته آگاهي نداشته است.
محسن موحدی در این باره می‌گوید: «هیچ نماینده‌ای از میراث فرهنگی در محل نبوده و ما هم اطلاع نداشتیم. این مردم هستند که باید قبل از اینگونه تخریب‌ها، وجود خانه‌ها و اماکن تاریخی را گزارش کنند. بسیاری از این خانه‌ها به بهانه تجمع افراد معتاد و یا اتباع بیگانه تخریب می‌شوند اما نباید صورت مساله را پاک کرد. با تخریب این بناهای تاریخی معتادها جای دیگری  را پیدا می‌کنند».
وی با اشاره به ضرورت حفظ و احیای این بناها که شمارشان روبه فزوني است، ادامه می‌دهد: «می‌توان این بناها را تغییر کاربری داد و به موزه تبدیل کرد. درست مانند بنای تاریخی ارتش در خیابان معلم که چند سال پیش به جای تخریب به موزه ارتش تبدیل شد و ادوات نظامی قدیمی در آن به نمایش عموم درآمد»
موحدی درباره امکان احیای بنا نیز می‌گوید:«احیای این خانه‌ها بودجه زیادی می‌طلبد و ما چنین بودجه‌ای نداریم. و اصولا احیای آنها فایده‌ای هم ندارد چون حتا با احیای آنها ارزش تاریخی‌شان باز نمی‌گردد.»
گفتنی‌ست در مجاورت خانه اطمینان مجموعه‌ی وکیل شامل بازار، حمام و  کاروانسرا وجود دارد. سال‌هاست که مسوولان وعده می‌دهند کاروانسرای منحصر به فرد وکیل باید به هتل سنتی دگرگون شود اما سهم این کاروانسرا از هتل، تنها سه چهار لوله داربست فلزی بوده که تقریبا 20 سالی می‌شود دور بادگیر بزرگ آن جا خوش کرده‌اند. اما این روزها دقیقا مقابل کاروانسرای وکیل و در مجاورت دومین راسته بازار طولانی دنیا و همین خانه‌ی اطمینان که دیروز تخریب شد، پاساژ بزرگ و مدرنی در حال ساخت است. شاید همین امر است که مسئولان شهرداری را به صرافت انداخته تا خانه اطمینان را تخریب کنند.
شوربختانه در چند سال گذشته صدها بنای تاریخی در کرمان ويران شده و ده‌ها محله تاریخی مانند گلبازخان، پا منار، خواجه خضر، باغ لـله، محله شهر و ... از میان رفته‌اند.
برای نمونه در محله‌ی گلبازخان کرمان دیگر هیچ خانه‌ی نه صرفا تاریخی بلکه حتا قدیمی وجود ندارد و همه‌ی این محله به زمین خالی بزرگی تبدیل شده است. چرا که شهرداری کرمان همه‌ی این محله تاریخی را به بهانه ایجاد پارکینگ برای میدان تاریخی ارگ و بازار تخریب کرد.
در این میان اظهار نظر مدیران شهرداری کرمان نیز درباره بافت تاریخی درخور و قالب توجه است برای نمونه در دی‌ماه سال گذشته شهردار کرمان که برای سومین دوره متوالی این سمت را بردوش گرفته گفت: «باید ضمن کاهش نقاطی که ثبت ملی شده‌اند و حریم‌های آن‌ها، با ایجاد کاربری مناسب در بخش‌های از بافت قدیم، منابع را برای حفظ نقاط با ارزش بافت تاریخی هم‌راستا کنیم» از تناقضی که در سخن شهردار و جود دارد بگذریم در اظهار نظری مشابه معاون شهرسازی و معماری شهردار نیز گفته بود:بخشی از این قسمت از شهر دچار فرسودگی شدید شده است و قابل احیا و مرمت نیست اما در این مناطق آثار با ارزشی نیز وجود دارد».
این سخنان در حالی بیان می‌شود که شهر تبریز با وجود زلزله‌های ویران‌گر متعدد سده‌های اخیر به شوند احیای بافت تاریخی خود جایزه معتبر آقاخان را از آن خود کرده است.
اینکه هموند(:عضو یپشین شورای شهر و شهردار پیشین کرمان سمت مدیرکلی میراث فرهنگی کرمان را بردوش گرفته است مایه‌ي خوشوقتی‌ست یا نگرانی‌ست، پرسشی است که پاسخش در آینده نزدیک بهتر روشن می‌شود.
به نظر می‌رسد شهرداری و میراث فرهنگی کرمان که پیشتر هیچگاه هم‌راي نبودند، مدتی است که بر سر ويران كردن محله‌های تاریخی و ساخت آپارتمان در این محله‌ها به توافق رسیده‌اند. شاهد آن هم محله‌های تاریخی خواجه خضر و باغ للـه (BAGHE LaLE) با 800 سال ديرينگي هستند. در حالی که حمام باغ للـه بی‌توجه رها شده و تقریبا سالم مانده در چند قدمی آن چندین آپارتمان سر بر آورده‌اند.
خاموشی انجمن‌های میراث فرهنگی، عدم تعریف منطقه بافت تاریخی و نبود شهردار بافت تاریخی نیز از جمله عواملی هستند که به ويراني این بافت کمک کرده‌اند.
انجمن‌هایی که در موارد مشابه برای تخریب بافت تاریخی یزد و شیراز گریبان چاک می‌دهند کوچکترین واکنشی به اینگونه تخریب‌ها نشان نمی‌دهند!
بسیاری از کرمانی‌ها به خاطر دارند که در دهه هفتاد وضعیت گردشگری کرمان بسیار بهتر از این امروز بود. بودجه گردشگری و احیای بناهای کرمان بیشتر بود و تورهای بسیاری به این شهر تاریخی می‌آمدند اما این روزها عدم برنامه‌ریزی و عدم احیای زیرساخت‌های فرهنگی شوند آن شده که ورود گردشگران خارجی در سال گذشته  4200 تن كمتر شود.
اگر دقیق‌تر شویم بسیاری از همین گردشگران هم تنها به قصد دیدن ارگ بم و باغ شازده (شاهزاده) می‌آیند و سر راه اجبارا از کرمان گذر می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانیم بسیاری از گردشگران خارجی تنها نصف روز در شهر کرمان مي‌مانند و بيشتر آنها تنها از مجموعه‌ي گنجعلی‌خان و به‌ويژه حمام آن دیدار می‌کنند.
استاندار کرمان نیز که هميشه محور سخنانش توسعه‌ی اقتصادی و خروج از بحران اقتصاد است هیچگاه درباره‌ی این تخریب‌ها اظهار نظر نکرده است و نمی‌کند. به نظر می‌رسد اصولا گردشگری که یکی از مهمترین منابع کسب درآمد برای یک شهر است، در اقتصاد مورد نظر رزم‌حسینی محلی از اعراب ندارد.
به هر روی باید منتظر ماند و دید تخریب آثار تاریخی کرمان که یکی از پنج شهر تاریخی تراز اول کشور تا کجا ادامه خواهد یافت. 
 

ساختمان ضلع غربی

محوطه پارکینگ

بخشی از ساختمان مرکزی که سالم مانده

قسمت ختاکی محل ساختمان شرقی است که با تخریب ان پارکینگ شده است

طاق های پشت در جنوبی که به مرور زمان تخریب شده

از راست به چپ حیاط جنوبی- حدفاصل بخشی از ساختمان مرکزی که سالم باقی مانده- پشت بام بخشی از ساختمان شرقی- ساختمان جنوبی (1)

نامه اعتراضی به فرمانده کرمان

ارسالی توسط => سینا



[ دو شنبه 12 خرداد 1393برچسب:, ] [ 16:14 ] [ سینا و تینا ]

10 نوشته برتر